Plavba Irskem do Brestu

Tomáš Kůdela, instruktor jachtingu, se tentokrát vydal se svou expedicí na 16 ti denní plavbu z Irska do Brestu kolem legendární skály Fastnet s ikonickým majákem.

Jejich plavba započala dne 20.9.2018 v Dublinu. Zde se celá posádka schází, nakupují potřebné zásoby a chystají se vyrazit. Jenže předpověď počasí jim nepřálo. "Na moři řádí bouře 9 Bf, a proto čas vyplutí odsouvám až na pozdní večer, protože v noci má vítr zeslábnout. Posádku zatím rozděluji do dvojic na služby za kormidlem a do dvojic po kajutách na denní služby v kuchyni. Moc prostoru dnes není, a tak si nakonec dáváme jen jedno jídlo - ,snídaňoobědovečeři´.", uvádí Tomá Kůdela.

Navíc zjišťují vážnou závadu na vantu stěžně - šest drátů je přetrženo u nalisované koncovky. "Situaci pořádně zvažuji, nakonec rozhoduji, že večer vyplujeme.", dodává T. Kůdela.

V neděli 23.9. vpluli do mariny Monkstown nedaleko Corku. Zde si nechávají opravit poškozená ocelová lana. Oprava trvala však až do středy, jelikož nebyla k dispozici potřebná součástka.

Konečně mohli navečer 26.9. opět vyplout. K Fastnetu se dostaávají hned na druhý den ráno. "Před přídí se objevuje legendární skála Fastnet....Obeplouváme v klidných vodách maják a vracíme se kousek zpět do zátoky na kotvu.", popisuje svůj vytoužený zážitek T. Kůdela.

Jejich dalším kurzem jsou 150 mil vzdálené ostrovy Scilly. Cesta byla pěkně divoká, vlny dosahovaly výšky až dva metry. "Fouká průměrně kolem 28 uzlů a v nárazu vidíme údaj 35 uzlů. Zato uháníme rychleji, než jsem předpokládal a do pátečního večera máme trasu 150 mil za sebou.", udává T. Kůdela.

V sobotu 29. 9. ráno připlouvají do přístavu města Hugh Town na ostrově Saint Mary's. "V minulosti byly Scilly rájem pirátů, pašeráků a mnichů. Tyto málo osídlené ostrovy, pomalu zaplavované mořem a vystavěné silným větrům byly okrajovou součástí většího Kornského království, později hrabství", doplňuje T. Kůdela. Dnes jsou ostrovy oblíbeným cílem turistů, zvláště těch bohatších.

V neděli 30.9. ráno odvazují loď od přístavní bóje a vyplouvají na západobretonský ostrov Ouessant. Na tomto ostrově zažijí neobvyklou situaci: "Ráno zazvoní budík, na který reaguji pouze já, kapitán a posádce se z postelí moc nechce. Najednou nám na palubu nakluše pobřežní hlídka, která přišla na kontrolu. Jsem z toho dost překvapen. Ještě nikdy se mi nestalo, aby bez mého souhlasu vstoupila kontrola na palubu. Všechny tahá z postele a tak ve spodním prádle sedíme okolo stolu v salonu a čekáme, co se bude dít. Francouzi zahájí celní prohlídku kajut, zkontrolují papíry, poptají se, odkud a kam plujeme, jaká je naše profese apod..", říká Tomáš Kůdela.

Dalším cílem je ostrov Ille de Sein, ostrov je však po sezóně opuštěný a tak přeplouvají do Sainte Evette poblíž Audierne. Následuje plavba do městečka Morgat.

Poslední den plují do jen pár mil vzdálené maríny v Brestu. Zde jejich plavba končí a celá posádka je spokojená s tím, jak vše dobře dopadlo.

Celou reportáže můžete číst zde.

Video z plavby:

Napište příspěvek

Slouží pouze pro odpověď, nebude nikde zobrazen.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace