Jak zhubnout?

V minulém článku nám vyprávěl prezident Aliance výživových poradců ČR Dipl. Ing. Ivan Mach, CSc.o tom proč tloustneme a kde se bere pocit hladu. Tentokrát se věnuje navazujícímu tématu.

 Přepis nahrávky z Českého rozhlasu Dvojka.

Dnes si odpovíme na často kladenou otázku: jak tedy máme zhubnout?

Obecné zásady a rady na hubnutí zná každý. Jsou jich plné časopisy a weby, obzvláště na začátku roku. Lidé jsou však stále častěji bezradní, protože zjišťují, že tyto obecné rady u nich nějak nefungují. A to většinou opakovaně. Jednou tito posluchači redukují celkové kalorie, potom zase jenom sacharidy a pak zase tuky… Nebo vyzkoušejí posilovnu a pak začnou chodit na Zumbu, ale zázrak se nějak stejně nekoná.

Problém vidím v tom, že žádná sebelepší obecná rada u konkrétního člověka nemůže dobře fungovat už z podstaty věci. Protože každý jsme jiné individuum se svými vlastními geny, odlišnou historií, návyky, krevní skupinou, psychosomatikou, metabolismem, hormonální i imunitní výbavou.

Veliký pokrok ve výživovém poradenství znamená využití takzvané komplexní nutričně typologické metody ke stanovení optimálního jídelníčku pro nějakého klienta. Autorem této nutričně typlogické metody je spoluautor naší knížky „Nevíte co jíte“, doktor Petr Fořt. Tento přístup umožňuje, aby výživový poradce opravdu převzal část zodpovědnosti za úspěšné hubnutí na sebe, i když tu největší práci musí samozřejmě odvést jeho klient.

 

Proto bych posluchačům poradil, ať vyhledají vzdělaného a zkušeného výživového poradce, který jim ušije jídelníček na míru a tak výrazně zvýší jejich šance na úspěch hubnutí.

A kdo chce zhubnout sám, ale už naposledy a trvale? Tady jsou moje zásady:

  1. Nalít si čistého vína a nalézt příčinu nebo příčiny, proč jsem ztloustl či proč nemohu zhubnout. To může být nedostatek pohybu, nějaká změna jídelníčku, že jsem začal chodit do nové restaurace nebo jsem přestal kouřit.
  2. Měli bychom vycházet z toho, že nikdo nezná naše tělo a organismus tak dobře jako my sami. To znamená, neměli bychom si všímat příliš obecných rad nebo dokonce zázračných diet z lifestylových magazínů, ale zapojit svůj vlastní rozum a hlavně vůli.
  3. Rozhodně bychom měli omezit sacharidy v jídelníčku, zejména z pečiva a ze sladkostí a energii z nich nahradit energií z takzvaných zdravých tuků. A bílkoviny jen z kvalitního masa, ryb a luštěnin. Ne z uzenin, což je neplnohodnotná náhražka masa.
  4. Měli bychom si najít takovou tělesnou aktivitu, která je nám příjemná, čerpá do těla dostatek kyslíku na spalování tuků a zapojuje většinu kosterního svalstva. A měli bychom tuto aktivitu provádět hlavně pravidelně.
  5. Měli bychom omezit počet hodin strávených sezením – u televize, u počítače. Protože už po jedné hodině sezení
  • se snižuje tvorba enzymu, který pomáhá spalovat tuky, tzv. lipázy, a to až o 94%
  • zvyšuje se hladina krevního cukru a cholesterolu
  • zvyšuje se riziko vzniku hemeroidů
  • elektrická aktivita, tonus svalů, napětí ve svalech se tlumí o 24%.
  • vzniká riziko trombózy, krev se hromadí v nohách, projevem jsou oteklé kotníky a křečové žíly
  • zkracují se šikmé břišní svaly
  • atrofují hluboké svaly zad

A ještě jednu radu: výrazně zvyšme, když chceme zhubnout, pravidelnost pití i objem vypité vody. Což je ten nejjednodušší trik, jak potlačit hlad a podpořit dopravu tukových částic v těle směrem ke svalům, kde se tuky při pohybu využijí. Říkáme tomu aktivace lymfatického systému. A vy jistě znáte přísloví, že hlad je převlečená žízeň.

 

Ing. Ivan Mach, CSc.

 

  Napište příspěvek

Slouží pouze pro odpověď, nebude nikde zobrazen.

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace