Nízkosacharidová strava

Omezení spotřeby sacharidů ve stravě na cca 40 % celkového energetického příjmu (tj. o 20 % níže než se doporučuje) je další trvale udržitelný přístup ve výživě spojovaný s tendencemi ke snížení a udržení tělesné hmotnosti a současně ke zlepšení zdravotních ukazatelů včetně udržení stabilní hladiny krevního cukru.

První zmínky o nízkosacharidové (ketogenní – viz níže) stravě se objevily už na počátku 20. století, zejména v souvislosti s cukrovkou a epilepsií.

Z evolučního hlediska se nízký příjem energie ze sacharidů na úrovni nejvýše 800 kcal/den, tj. 200 g sacharidů/den zdá být jakousi dlouhodobě ověřenou normou, která člověku jako živočišnému druhu vyhovovala po většinu doby jeho evolučního vývoje. Tento výživový model znamenal trvalou ochranu proti hyperglykémii a hyperinsulinémii, resp. proti hladu a obezitě, o nichž jsem psal v předcházejícím článku o cukrovce jako o velkém zlu současné civilizace. Toto „zlo“ je spojeno s nadměrnou konzumací sacharidů a se sníženou měrou jejich přeměny na aktivní (pohybovou) energii, vyvolanou usedlým způsobem života, tedy sníženou úrovní pohybových aktivit průměrného „moderního“ člověka.

Je dokonce známo, že nadměrný příjem zejména rafinovaných, potravinářským průmyslem zpracovaných cukrů a škrobů, reprezentovaných hlavně GFS (= glukózo-fruktózový sirup) a cereálními škroby z masivně „doporučovaných“ celozrnných výrobků, má tak škodlivé účinky na lidské zdraví, že je lze označit jako „karbotoxicitu“ (= toxicita vyvolaná karbo- či uhlohydráty, tedy sacharidy). Vědecké důkazy naznačují, že nadbytek cukerných látek negativně ovlivňuje složení střevní mikrobioty, což vede k získání tzv. westernizovaného mikrobiomu, který se ve vyspělých zemích vyznačuje podstatným vyčerpáním rozmanitosti střevního mikrobiálního materiálu vedoucí až disbióze – mikrobiálnímu rozvratu. Tento druh „toxicity“ vyvolává přemnožení patogenních bakterií ve střevech jako např. Clostridium perfringens. Také je dobře známo, že nádorové buňky se během svého překotného vývoje spoléhají na glukózu jako na hlavní zdroj energie, takže trvalý nebo nadměrný příjem sacharidů v potravě, vedoucí k hyperglykémii, může podpořit tvorbu nádorů [51].

Vyhnout se nebo zmírnit karbotoxicitu znamená omezení příjmu energie ze sacharidů nebo nahrazení vysoce stravitelných sacharidů rezistentním škrobem (méně zralé banány, zlojovatělé vařené brambory aj.), inulinem (z čekanky, topinambur) nebo FOS (fruktooligosacharidy – ovocná rozpustná vláknina). To obvykle vede k žádoucí tendenci střevního mikrobiomu k protizánětlivým a protinádorovým účinkům, vyvolaným růstem prospěšných populací bakterií, jako je Lachnospiraceae, tvořící protirakovinný butyrát (kyselinu máslenou). Tato data naznačují, že strava chudá na vstřebatelné sacharidy má protirakovinný a kancerostatický vliv (např. při tzv. remisi po akutním zastavení růstu nádorů onkologickou léčbou).

K dietám založeným na sníženém příjmu sacharidů také patří tzv. ketodieta nebo paleolitická strava. Ketogenní dieta obvykle obsahuje ještě méně sacharidů než nízkosacharidový model, tj. max. 130 gramů sacharidů denně, často mezi 20 až 80 gramy, a výrazně snižuje příjem obvyklých základních potravin a potravinářských produktů, jako jsou brambory, rýže, těstoviny, knedlíky, špagety, ovoce, kuskus, škrobová zelenina, slazené nápoje, sladkosti, dezerty, cukr a mouku a všechny produkty je obsahující. Jejím základem jsou potraviny bohaté na bílkoviny jako maso, ryby (mořské plody), vajíčka, ořechy, semínka, sýry a mléčné výrobky, listová a bezškrobová zelenina a malé množství většinou drobného bobulového ovoce. Pro ni typické jsou masové vývary a vývary z kostí a přírodní tuky (máslo, sádlo, přepuštěné máslo, kokosový olej). V závislosti na specifické variantě může jít o stravu s nižším či vyšším příjmem bílkovin (15-30 % celkové energie), a vyšším příjmem tuků (nad 50 % celkové energie).

Ing. Ivan Mach, CSc.

 

Nevíte jaká jídla můžete jíst při dodržování této diety? Podívejte se na inspiraci v našem e-shopu.

Jídla vhodná pro nízkosacharidovou dietu najdete zde.

 

  Napište příspěvek

Slouží pouze pro odpověď, nebude nikde zobrazen.

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace